NOORD-HOLLAND - De provincie Noord-Holland past de komende jaren vooral wegen en fietspaden aan waar de verkeersveiligheid niet voldoende is of waar de verkeersoverlast op de omgeving te groot is. Ook is het belangrijk dat woningen, werk en voorzieningen bereikbaar blijven, zeker met het oog op de groei van het aantal woningen in Noord-Holland. Daarom investeert de provincie in 13 extra weg- en fietstrajecten waar aanpassingen of nieuwe infrastructuur nodig. Dit is te lezen in de Investeringsstrategie voor de Noord-Hollandse Infrastructuur.
De provincie heeft in een monitor haar 130 weg- en fietstrajecten op basis van data onder de loep genomen en gekeken waar grote problemen zijn op het gebied van verkeersveiligheid auto, verkeersveiligheid fiets, gezonde leefomgeving, doorstroming auto, doorstroming openbaar vervoer en ontsnippering van de natuur. Gedeputeerde Jeroen Olthof: 'Ook als provincie kunnen we ons geld maar één keer uitgeven. We moeten dus keuzes maken. We hebben daarom als college gekeken naar welk soort knelpunten voor ons het zwaarst wegen bij de keuze om ergens wel of niet aan de slag te gaan. Doorstroming van autoverkeer is niet langer het belangrijkste. Juist verkeersonveilige plekken en plekken waar de overlast voor de omgeving van de wegen te groot is, zijn wat ons betreft de belangrijkste redenen om te investeren. Dat betekent niet dat we niet meer investeren op plekken waar veel fileproblemen zijn. Met de komst van veel nieuwe woningen zijn er wegen waar we aan de slag moeten. Zo voorkomen we dat alles verder vast loopt en voorzieningen niet goed bereikbaar worden.' 26 trajecten In totaal kwamen er 26 wegen en fietspaden uit de monitor waar de provincie ziet dat er iets moet gebeuren, omdat er één of meerdere problemen zijn. Gedeputeerde Jeroen Olthof: 'Op 13 van deze trajecten zijn we al aan de slag of gaan we dat binnenkort. De overige 13 trajecten bestaan uit wegen en fietspaden waar we relatief eenvoudig enorme sprongen kunnen maken om bijvoorbeeld de verkeersveiligheid te verbeteren. Aan de andere kant zitten er ook trajecten bij waar de problemen complexer zijn en er meer onderzoek nodig is om tot goede oplossingen te komen. Het gaat dan vooral om trajecten die te maken hebben met de gezonde leefomgeving of woningbouw.' Vervolg Voordat er een schop in de grond kan, zijn er verschillende onderzoeken nodig en moet een plan technisch worden uitgewerkt. Alle projecten van de komende 8 jaar, van onderzoek tot uitvoering, staan in het integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur (iMPI). De dertien nieuwe projecten worden opgenomen in het nieuwe meerjarenprogramma voor 2025. 13 nieuwe projecten De 13 nieuwe projecten zijn onder te verdelen in zes categorieën Nieuwe fietsprojecten · N515-2 Leeghwaterweg tussen de Zaanse Schans en Zuiderweg: op de N515-2 voldoet het fietspad niet aan de eisen die gelden bij een goede veilige doorfietsroute. Eventuele werkzaamheden om dit te verbeteren, kunnen worden gecombineerd met het lopende project van de bushalte bij de Zaanse Schans. · N231-1 Legmeerdijk tussen Aalsmeer en De Kwakel: dit fietspad is een belangrijke regionale fietsroute. De verkeersveiligheid is niet optimaal omdat de bomen dicht op de weg staan en er geen duidelijk rand is op het fietspad, de kantmarkering ontbreekt. Dit knelpunt kan met relatief kleine aanpassingen worden aangepakt. · N522-1 Tussen Amstelveen en Amsterdam: Het fietspad voldoet niet aan de eisen die gelden bij een goede veilige doorfietsroute. Smalle wegen · N246-2 tussen Nauerna en Westzaan: de verkeersveiligheid op deze weg is onvoldoende. Het is een relatief smalle weg waar veel kleine wegen vanuit woningen op aansluiten. Ook blijkt uit de analyse dat er op de weg te hard wordt gereden. In combinatie met de kruispunten is dit een verkeersveiligheidsrisico. · N240-3 tussen Medemblik en Wieringerwerf: hier is te zien dat er te hard gereden wordt op een relatief smalle weg. Dit zorgt voor een verkeersveiligheidsrisico. · N520-1 en N520-2 Hoofdweg Haarlemmermeer: op deze weg wordt vaak te hard gereden. De weg is smal, loopt direct langs het water en de smalle fietspaden liggen ook dicht langs de weg. Al deze elementen zorgen voor een hoog verkeersveiligheidsrisico. Met de grote woningbouwopgave in de omgeving nemen de verkeersveiligheidsrisico's mogelijk toe. · N247-4 Edam-Oosthuizen: op deze deels smalle weg zien we een verhoogd verkeersveiligheidsrisico vanwege de bruggen. Rondom de bruggen is het oversteken niet altijd veilig door het slechte zicht. Duinrandwegen · N511-1 Egmond-Bergen: deze weg wordt veel gebruikt door mensen die graag naar het strand willen. De weg heeft een hoog verkeersveiligheidsrisico, omdat er te hard wordt gereden en de weg op een aantal plekken onoverzichtelijk is. · N512-2 Castricum-Egmond: deze weg wordt veel gebruikt door mensen die graag naar het strand willen. De weg heeft een hoog verkeersveiligheidsrisico, omdat er te hard wordt gereden en de weg op een aantal plekken onoverzichtelijk is. · N502-1-2-3 Petten – Julianadorp: De N502 is niet overal ingericht met brede bermen en een veilige afstand van het fietspad tot de weg. Er wordt relatief hard gereden. In combinatie met een aantal niet goed zichtbare aansluitingen op de weg, maakt dat de weg een verhoogd verkeersveiligheidsrisico heeft. De inrichting van het fietspad langs de N502 kan ook verbeterd worden met o.a. strepen op het fietspad. Op deze weg is het mogelijk om de stikstofuitstoot iets te verminderen. Dit kan onderdeel uitmaken van de maatregelen. Gezonde leefomgeving N208-1-2-3 Haarlem: de N208 is de rondweg van Haarlem. Uit de data blijkt dat er verschillende dingen aan de hand zijn, waaronder dat de weg door het vele verkeerslawaai veel overlast veroorzaakt. De weg loopt door het drukke Haarlem en heeft te maken met veel fietsverkeer die de N208 oversteekt. Doorstroming OV N231-2 Bosrandweg en Legmeerdijk bij Amstelveen: op de N231-2 zijn er meerdere dingen aan de hand. Uit de analyses blijkt dat de bus niet goed kan doorrijden. Daarnaast is te zien dat de weg voor veel verkeersoverlast zorgt in de omgeving. Daarbij gaat het vooral om geluidsoverlast. De verwachting is dat deze overlast toeneemt met de verwachte woningbouw in de regio. Bereikbaarheid verstedelijking N242-1 en N242-4, N245-, N508-1, Rijksweg N9: al deze wegen samen vormen de ring van Alkmaar. Er zijn op de ring verschillende problemen, waaronder de doorstroming van de wegen en de verkeersveiligheid. Daarnaast worden er veel woningen gebouwd in de directe omgeving en in de regio. De ring van Alkmaar heeft een belangrijke rol in de bereikbaarheid. Het aanpakken van de ring kan goed aansluiten bij de projecten die al bestaan: N242-29, N242-16, N508-05. |